Piše: Franc Bešter
Ko sem bil še pred desetletji pedagog na OŠ, je ravnatelj napovedal, da bomo imeli probleme z disciplino še bolj v naslednjih letih, glede na to, kako »se družba razvija«. Uporabil je zelo fin izraz (namesto besede »propada«). Kakorkoli že, njegova »prerokba« se vsekakor uresničuje, danes so po šolah razmere res takšne, še mnogo bolj alarmantne kot tedaj. Posledica je med drugim huda (in bo vedno hujša) kadrovska stiska. Se pravi: pomanjkanje učiteljev. V medijih se navadno govori, da so tega krive predvsem (pre)nizke plače. Zavajanje! V prvi plan bi morali postaviti zelo težke, včasih prav nemogoče razmere in pogoje dela. Tega pa tisti, ki tega niso izkusili v praksi, pač ne verjamejo.
Zakaj je prišlo do takega stanja? Ta problematika je zelo kompleksna in jo vidim kot odraz propadanja neke civilizacije. Mnogoplastno – tako, da se vsakega dejavnika, ki sodeluje pri rezultiranju v to stanje, v nekem kratkem članku lahko le bežno dotaknem. Zato samo par besed o le nekaj bistvenih stvareh.
Govorim iz svojih osebnih (pedagoških) izkušenj. Glavni problem sodobne šole in vzgoje vidim v permisivnosti (po domače »v crkljanju«), ker se to seveda dogaja v družini, ona (starša) nosi glavno breme krivde in odgovornosti za to. To je dokazano: najmočnejši (in najbolj usodni) vpliv na otroka izvršijo starši. Vzroki za tako vzgojo? Ker se jim smilijo, in vidim dva glavna vzroka za to: v izgubi smisla (življenja, trpljenja) in v negotovosti sveta, v katerega dandanes starši rojevajo svoje otroke. Oboje pa ima svoje vzroke v zadnji revoluciji v razvoju orodij (v moderni tehniki, VRO), moderna znanost je po svetu razširila kugo racionalizma, tehnika pa materialistični način življenja, oboje pa vodi v ateizem, le-ta pa v izgubo smisla. Negotovi svet: zaradi krize okolja, zaradi možnih silno uničujočih vojn (oboje je »prispevala« tehnika!). Tako vidim sodobno mladino kot »otroke kulture VRO«.
Kakšne so posledice takšne brezumno in do absurda crkljajoče vzgoje? So številne in večinoma hude, pogubne, starši hočejo s tem svoje otroke osrečiti, a dosežejo nekaj ravno nasprotnega: spravijo jih v nesrečo. Starši jim ne postavljajo meja, jim vse dovolijo, jasno, da to povzroča njihovo hudo moralno krizo, kar deluje zelo rušilno na »učno-vzgojni proces« v šoli. In povzroča njihovo hudo duhovno krizo, ker duhovnost nujno zahteva odpoved, tega pa oni zaradi ta vzgoje niso sposobni. To je vzgoja za materializem, to uničuje njihove duše, ker zmaterializiranost povzroča življenje duše v temi, v notranji suhoti in puščavi. Vodi celo v duhovno smrt. K tej zmaterializiranosti pa dandanes krepko prispeva še (digitalna) tehnika. Kaj danes (poleg družine) najbolj odločilno vzgaja in oblikuje otroke? Ne šola, učitelji, ampak mali ekrani: oni vsak dan dolge ure visijo na pornografiji, z interneta v njihove duše teče ta strup in cela reka pokvarjenosti. Jasno, da to pogubno vpliva na učenje, na njihov odnos do učiteljev, staršev, starejših… . In oni so se, zaradi vzgoje v družini, šibke volje, zlomljene hrbtenice in brez etičnih temeljev, v družbi, ki ne priznava več greha, nesposobni upirati tem silnicam sodobnega sveta, veliko večino ta tok odnese.
Če upoštevamo samo te stvari (in če k temu dodamo še nered v družbi, razbite družine itd.), ni težko razumeti, zakaj po sodobnih učilnicah vlada katastrofalno stanje. Kako tu vzgajati? Vzgoja: za kaj in na kakšen način (s kakšnimi sredstvi)? Dvoje vprašanj, na katera še nisem slišal jasnega odgovora. Ko sem bil sam učitelj, sem to razumel nekako takole: dober učitelj (vzgojitelj) je tisti, ki zna (vsaj za silo) v razredu držati red. Jasno: brez nekega reda ni mogoče poučevati. Toda, kako naj to vzpostavlja učitelj, kateremu je odvzeta avtoriteta, ob šolskem sistemu, ki poudarja predvsem pravice učencev (katerih se le-ti dobro zavedajo!), ob šoli, ki je brez prave moči in vzvodov ukrepanja, ob dejstvu, da danes starši tudi z advokatom pridejo zaščitit svojega »nedolžnega« ljubljenčka??
Da, šola se danes utaplja tudi v birokraciji, danes je učitelj močno obremenjen tudi s tem, če k vsemu navedenemu dodamo še to težavo, ni težko razumeti, zakaj takšna kadrovska stiska. Sprašujem se, kdo bo v prihodnosti sploh še hotel biti učitelj. Po medijih se pa še vedno govori, da je glavni problem plača in da je šolski sistem dober. Meni se šola zdi nepovratno zavožena, tako kot nepovratno propada ta »civilizacija«.
Zakaj ta beg pred resnico, ta pesek v oči? Šola je področje boja za Oblast, proizvaja naj material, ki ga bo mogoče medijsko manipulirati – gre za boj za bodoče volivce.