15. mednarodno tekmovanje mladih plesnih ustvarjalcev Opus 1

0
167
(Foto: Jure Kravanja)

V Slovenskem ljudskem gledališču Celje so se v soboto, 30. marca, predstavili mladi plesni ustvarjalci z vsega sveta, ki so se povezali v ustvarjalnem in netekmovalnem duhu. Na eni najpomembnejših prireditev za mlade v sodobnem plesu, na že 15. mednarodnem Opusu 1, so se s solo točko ali duetom predstavili mladi v starosti od 15 in 24 let, ki imajo stalno prebivališče zunaj Slovenije, med njimi so bili tudi domači plesalci, ki so se v mednarodno konkurenco uvrstili prek državnih tekmovanj.

 

Kot vsako leto so si mladi plesne miniature in koreografijo zanje zamislili sami s podporo mentorjev. Letos so ustvarjali pod okriljem glavne teme »Biti žival«, če pa jih ta ni nagovorila, so lahko pripravili nekaj čisto svojega pod temo »Karkoli«. Žirijo so letos sestavljali trije mednarodno priznani plesni strokovnjaki Magdalena Reiter, Sandra Man in Jianan Qu.

Celje so obiskali plesalci in njihovi mentorji iz Švedske, Hrvaške, Belgije, Združenih držav Amerike, Francije, Ukrajine, Tanzanije, Španije in Slovenije. Iz Ukrajine je na tekmovanje pripotovala plesalka Kseniya Starkova s svojo mentorico Dario Koval, ki je med vojno pobegnila iz Ukrajine. »Mednarodna tekmovanja, kot je Opus, so izjemna priložnost za mlade. Odpirajo nove možnosti, meje in omejitve, dajejo motivacijo in navdih. Mladi lahko izmenjujejo svoje izkušnje, spoznajo nove prijatelje in kar je najpomembnejše – spregovorijo s svojo umetnostjo. Sama menim, da je uspešna komunikacija danes ena izmed najpomembnejših veščin. Resnično verjamem, da več kot komuniciramo zdaj, manj vojn bomo doživeli v prihodnosti,« je povedala umetnica in koreografinja Koval. S svojo varovanko Kseniyo sta sodelovali, preden je Kovalova zaradi vojne odšla iz Ukrajine. »Moja študentka je pripravila ganljiv in oseben solo He/She/We. Še vedno živi v Ukrajini, v mestu Dnipro, jaz pa se tja občasno vračam. Dnipro je predfrontalno mesto, zato je ta ples nastal v neposredni bližini invazije – med sirenami pred zračnimi napadi, med množičnimi napadi in med izpadi elektrike, brez ogrevanja. Solo ne pripoveduje le o vojni, ampak tudi o bližnjici. Vojna nam daje razumevanje, da je vedno bližje, kot si mislimo, in v tej perspektivi so vsi ljudje enaki. Moški, ženska, otrok – vojna tako močno vpliva na vse, da starost in spol ne obstajata več. Za Kseniyo je to umetniško poslanstvo in edini razlog, da še naprej pleše. S tem solom pripoveduje svojo zgodbo o zadnjih dveh letih v Dnipru,« je še dodala Koval. Kseniyja Starkova je prejela nagrado strokovne žirije za najboljšo plesalko v skupini M, s svojo plesno miniaturo pa se bo predstavila tudi na 19. Front@ festivalu v Murski Soboti.

Američanka Kate Foley, ki deluje na Hrvaškem, in njena varovanka Meri Čavrak sta pripravili miniaturo z naslovom Bond between the two of me. »Smernice tekmovanja so oblikovane tako, da omogočajo pristno izkušnjo osebnega umetniškega avtorstva – to je neverjetna in redka priložnost za srednješolske plesalce. Navdušena sem, kako je celoten dogodek strukturiran. Tekmovalci na delavnici najprej gradijo skupnost, nato pa sledi večerna izvedba dela lanskega zmagovalca. Gre za sijajen model, kako lahko deluje in mora delovati to področje. Meri je pripravila svoj ples, jaz pa sem ji le dala orodja, zaupanje in spodbudo,« je povedala mentorica Kate Foley.

Na mednarodni Opus se je letos z državnega tekmovanja uvrstila Lina Golihleb, ki se ga je letos udeležila prvič, za svojo miniaturo Icarus pa je dobila nagrado generacijske komisije v skupini M, z njo pa se bo predstavila tudi na 19. Front@ festivalu v Murski Soboti: »Takšna tekmovanja za mlade ustvarjalce se mi zdijo zelo koristna, saj nas s sestavljanjem lastnih koreografij in ustvarjanju novih gibov spodbujajo h kreativnosti. Všeč mi je, da ima plesalec možnost ustvariti lastno malo plesno predstavo in jo predstaviti na velikem odru. Super se mi zdi, da tekmovanja omogočajo nova spoznanja in povezave med plesalci iz različnih plesnih šol tako na državni kot mednarodni ravni.« Njena mentorica Patricija Crnkovič pravi, da je njena varovanka ustvarjala iz lastne ideje: »S plesom je želela pokazati, kako je človek nad živalmi superioren zgolj v zmožnosti uporabe uma, živali pa so veliko bolj razvite v določenih fizičnih predispozicijah. Pri plesu sem ji pomagala ozavestiti, kako lahko dele telesa bolje izkoristi in kako bolje izrabi prostor.«

Tekmovanje vsako leto ponudi dodelane in dobro zasnovane plesne miniature, saj mladi plesalci tekmovanje jemljejo zelo resno. »Tekmovanje je motivacija za nadgradnjo samega sebe, hkrati pa ponuja obzorje neraziskane domišljije, po kateri posegajo mlade generacije. Je pomembno, ker mlade spodbuja k avtentičnemu razmišljanju, ustvarjanju, na nek način pa tudi ohranja duha športnega tekmovanja,« je povedala Kaja Ramšak, mentorica plesalke Kaje Grum, ki je predstavila ples z naslovom Izumrtje/Extinction. Skozi tiktakanje je njej ples prikazal neposredno zgodbo izumrtja in izumrle vrste. Plesalka se je skozi koreografijo prebila do osvoboditve, vendar jo je preigravanje gibov zapeljalo v lastni propad, v izgubo nje same. »Opus zame sam po sebi ni le plesno tekmovanje. K plesnim sposobnostim namreč dodaš še svojo lastno zgodbo, lastno osebnost, lastna čustva. To je priložnost, da svoje strasti in talente, ovite v plesne gibe, deliš s preostalim svetom. In kaj je lepšega kot izražanje s plesom, ki ne nazadnje tako močno povezuje vse nas tukaj; tekmovalce, mentorje in sodnike. Ples je nekaj, kar bogati naša življenja na edinstven način. In vse to, kar sem naštela, samo še bolj pojasni, zakaj tekmovanje Opus v meni ne vzbuja tekmovalnosti. Ko nastopam na tem odru, občutim le iskreno srečo, navdih in zadovoljstvo,« je povedala mlada umetnica Grum.

Po tekmovalnem delu je sledila premiera lanske dobitnice produkcijske nagrade Anne Pesseti z naslovom When Lilies Cry/Ko lilije jočejo. »Proces ustvarjanja predstave je bil neverjetno bogat. Poglobili smo se v teme odpornosti, samospoznavanja in moči domišljije. S predstavo želimo prenesti sporočilo o sprejemanju svoje edinstvenosti in iskanju moči v ranljivosti. To je praznovanje individualnosti in transformativne moči ustvarjalnosti,« je povedala Pesseti. Po njenem mnenju takšna tekmovanja ponujajo dobro priložnost, da plesalci prejmejo konstruktivne povratne informacije strokovnjakov iz industrije in se izpostavijo v plesni skupnosti: »Te platforme ne le spodbujajo zdrave tekmovalnosti, temveč tudi navdihujejo plesalce, da si nenehno prizadevajo za odličnost in premikajo meje svojega umetniškega ustvarjanja.« 

Ob koncu srečanja so podelili tudi nagrade za najboljšo plesno miniaturo, najboljši koncept in najboljši plesni nastop.

Nagrade strokovne žirije:

Najboljša plesalka/plesalec v skupini M:
Kseniya Starkova (Ukrajina) s plesno miniaturo HE/SHE/WE
Mentorica: Daria Koval

Najboljša ideja v skupini M:
Ana Štular (Slovenija) s KD Qulenium Kranj s plesno miniaturo DELOVNA ŽIVAL 
Mentorica: Saša Lončar
Najboljša plesna miniatura v skupina M:
Rebeka Marinšek Počivavšek (Slovenija, Švedska) s plesno miniaturo PODLAGA 4×8

   Najboljša plesalka / plesalec v skupini L:

Nika Podkoritnik (Slovenija) s plesno miniaturo REMINISCENCE JAZA.

Najboljša ideja v skupini L:
Ianthe van der Pol (Belgija) z Royal Conservatoire Antwerp s plesno miniaturo DJANGAN TAKOET
in
Rea Vogrin (Slovenija) s plesno miniaturo 84.000 VRAT
Mentor: Gašper Kunšek

Najboljša plesna miniatura v skupini L:
Maja Vidic (Slovenija) s plesno miniatura TRI HČERE, DVE MATERI IN ENA BABICA.

Nagrada generacijske komisije:
Skupina M (rojeni med 2005 in 2008):
Lina Golihleb (Slovenija) iz Plesnega društva TBA s plesno miniaturo ICARUS
Mentorica: Patricija Crnkovič
Skupina L (rojeni med 2000 in 2004):
Ianthe van der Pol (Belgija) z Royal Conservatoire Antwerp s plesno miniaturo DJANGAN TAKOET
In
Rea Vogrin (Slovenija) s plesno miniaturo 84.000 VRAT
Mentor: Gašper Kunšek

Seznam plesnih miniatur po izboru Matjaža Fariča, umetniškega direktorja mednarodnega festivala Front@ sodobnega plesa, ki bodo predstavljene na 19. Front@ festivalu v Murski Soboti:
Gaja Skender Rozman (Slovenija) s Srednje vzgojiteljske šole, gimnazije in umetniške gimnazije Ljubljana s plesno miniaturo ZVITA
Mentorica: Urška Vohar

Alena Marčič in Neža Pogelšek (Slovenija) iz KUD-a Plesnega foruma Celje s plesno miniaturo JABOLKO SPORA
Mentorica: Gordana Stefanović Erjavec

Lina Golihleb (Slovenija) iz Plesnega društva TBA s plesno miniaturo ICARUS
Mentorica: Patricija Crnkovič
Kseniya Starkova (Ukrajina) s plesno miniaturo HE/SHE/WE
Mentorica: Daria Koval

Ianthe van der Pol (Belgija) z Royal Conservatoire Antwerp s plesno miniaturo DJANGAN TAKOET

Nika Podkoritnik (Slovenija) s plesno miniaturo REMINISCENCE JAZA

Rea Vogrin (Slovenija) s plesno miniaturo 84.000 VRAT
Mentor: Gašper Kunšek

Produkcijska nagrada Plesnega studia Intakt in JSKD za realizacijo novega projekta, ki se bo predstavil na Opusu 2025:
Maja Vidic (Slovenija) s plesno miniaturo TRI HČERE, DVE MATERI IN ENA BABICA

C.R., Vir: JSKD