Med pandemijo je bilo število diagnoz ADHD rekordno visoko!

0
356
Minecraft video-igrica (Foto: Pixabay)

V nedavni raziskavi, opravljeni na vzorcu 2.587 srednješolcev, so ugotovili, da je porast intenzivne uporabe družbenih medijev prispeval k dvakrat večji verjetnosti, da se pri rednih uporabnikih razvijejo simptomi ADHD.

In ne samo to! Veliko časa pred zaslonom in uporaba družbenih medijev lahko poslabšata obstoječe simptome ADHD.

Ker so današnje videoigre in družbeni mediji zasnovani tako, da je zanje potrebna kratka pozornost, s tem tudi otrokove možgane “trenirajo” na kratkotrajno koncentracijo.

Oblikovalcem je videoigere uspelo zasnovati tako, da otroke zasvajajo z dopaminom.

Vsakič, ko vaš otrok doseže novo “stopnjo”, nabira pike ob dosežkih ali v igri najde redek zaklad, njegove možgane preplavi dopamin.

Če vaš otrok najde videoigro, ki je bolj zanimiva od resničnega sveta …,

bo v “območju osredotočenosti”, medtem ko igra igrico, in v “parku sanj” preostali del dneva (sanjajoč o stvareh, ki bi jih lahko počel v igrici).

Šolske naloge in hišna opravila bodo zanj popolnoma neznanimiva, zato bo z njimi odlašal in se jim izogibal za vsako ceno. Morda bo celo šprical šolo, da bo lahko igral igrico.

To pomeni, da bo otrok svoje sposobnosti in nadarjenost uporabil za nekaj, kar mu v življenju ne bo pomagalo (razen če postane profesionalni igralec videoigric, kar je prihodnost peščice otrok).

In zakaj pride do tega?

Johann Hari v predavanju na TED-talku razloži, da je za zasvojenost (tako s pametnimi telefoni kot z drogami) pravzaprav krivo pomanjkanje povezanosti.

Z drugimi besedami – zasvojeni smo, ker se počutimo ločeni od sveta in od ljudi okrog nas.

Če čutimo globoko povezavo z ljudmi in svetom, nimamo potrebe po zasvojenosti.

Tako otroci, ki se redno ukvarjajo z aktivnostmi, ki jih zanimajo, in se počutijo povezani s prijatelji, nimajo niti približno takšne potrebe po preživljanju časa pred zasloni kot otroci, ki se ne počutijo povezani s svetom.

Zato odvzem igralne konzole ali dostopa do brezžičnega omrežja Wi-Fi in stroga omejitev časa pred zaslonom niso najboljša rešitev za otroke z ADHD.

Vso svojo pozornost in energijo bodo namenili iskanju načinov, kako vas prelisičiti in pridobiti dostop do iger in družbenih omrežij.

Veliko bolj učinkovit način, kako otroku z ADHD pomagati, da se odlepi od zaslonov …,

ki mu bo hkrati pomagal izboljšati njegovo pozornost in mu olajšal opravljanje hišnih opravil in šolskih nalog, je vzpostaviti globok stik z otrokom in poiskati načine, da bo resnični svet zanj bolj zanimiv kot virtualni.

Če boste ustrezno poskrbeli za ti dve stvari, boste premagali največjega sovražnika, ki vsak dan poslabšuje otrokove simptome ADHD.

Marko Juhant, specialni pedagog z ekipo Vzgoja.si