Šolski muzej je odprl novo stalno razstavo, ki jo je omogočilo Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport

0
589
Ljubljana, Slovenski solski muzej. Novinarska konferenca Slovenskega solskega muzeja ob postavitvi nove stalne razstave o izobrazevanju in vzgoji na Slovenskem skozi cas ter ogled razstave. (Foto: Nebojša Tejić / STA)

V prenovljenih prostorih Slovenskega šolskega muzeja so včeraj odprli novo stalno razstavo Šola je zakon! o izobraževanju in vzgoji na Slovenskem skozi čas. Kot so v muzeju poudarili na novinarski konferenci, jim je izziv predstavljalo predvsem skupinsko delo, majhen razstavni prostor ter pomanjkanje artefaktov iz dveh obdobij.

Razstava je zasnovana interaktivno kot velika črna šolska tabla, nasproti pa ji stoji dolga šolska klop. Tabla, kjer so na prvem vidnem polju zapisane osnovne in najpomembnejše informacije, je oblikovana kot omara čudes. Iz nje se namreč odpirajo lopute, vratca in predali, ki obiskovalce pripeljejo do številnih podrobnejših informacij, arhivskega gradiva, dokumentov in zanimivih predmetov.

Razdeljena je na 13 obdobij od prazgodovine do sodobnosti, v celoto pa jih povezuje skoraj dvajset skupnih elementov razstave, med drugimi lahko obiskovalci v vsakem obdobju spremljalo pisala, podlago za pisanje in igrače. V muzeju nudijo tudi program starih učnih ur, kjer šolskim skupinam prikažejo, kako je potekal šolski vsakdan v preteklosti.

Direktor muzeja Stane Okoliš je ob postavitvi stalne razstave povedal, da je to velik dan v življenju vsakega muzeja, postavitev razstave pa je usmerjena predvsem v prihodnost. Poudaril je, da je razstava skupinsko delo več avtorjev, zato je bilo potrebnega veliko usklajevanja, razumevanja in potrpežljivosti.

Idejna zasnova projekta sega v jesen leta 2014, od zamisli do izvedbe je tako preteklo skoraj osem let. Za obnovo so se odločili, ker stara stalna razstava že dolgo ni odgovarjala sodobnim muzejskim usmeritvam, prvi del stare stalne razstave je bil namreč postavljen že leta 1988. “Nova razstava upošteva tako najnovejša spoznanja muzejske stroke kot dognanja na področju šolske preteklosti”, je še povedal na konferenci.

Vodja projekta Marjetka Balkovec Debevec je na konferenci izpostavila, da razstavni pogoji stavbe, v kateri je muzej, niso idealni. Zaradi omejenega prostora je bil potreben temeljit izbor predmetov in gradiva, poseben izziv pa jim je predstavljala tudi količina besedil.

“Stalna razstava je višek muzejskega dela, je največ kar lahko kustos naredi v svoji karieri. Za vse nas je bila to velika priložnost, čast in hkrati velika odgovornost”, je povedala vodja projekta. Dodala je še, da so z razstavo želeli poudariti, da je šola odsev časa, saj se v njej odražajo kulturne in družbene značilnosti obdobja.

Kustosa Marko Ljubič in Anton Arko sta poudarila problem pomanjkanja originalnih artefaktov iz obdobja srednjega veka in antike. Pri tem so si pomagali z drugimi viri, da so poustvarili artefakte iz teh obdobij ali pa so naredili kopije originalov, ki jih hranijo drugi muzeji.

Vsebino razstave bodo prilagodili tudi ranljivejšim skupinam. V prvi fazi so skupaj z zavodom Dostop pripravili osnovne informacije iz vsakega obdobja v Braillovi pisavi, s tem pa želijo predvsem otroke ozaveščati o ljudeh s posebnimi potrebami, je povedala bibliotekarka Polona Koželj.

Poleg nove razstave so v muzeju potekale tudi statične obnove, obnovili so elektriko in sanitarije, dodali večjo trgovino in muzej povezali s kongresnim in Plečnikovim trgom. V tem obdobju sta osnovna muzejska dejavnost in pedagoški program potekala nemoteno, so še povedali.

Postavitev stalne razstave je omogočilo ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Projekt je stal okoli 800.000 evrov, načrtujejo pa še dopolnitev razstave z učilnico prihodnosti.

J.S., STA